SOCIAL MEDIA

ako je to so spoluprácami?

6. augusta 2019
Nie som influencer, ktorý má dosah na niekoľko tisíc až miliónov ľudí. Som len blogger, človek, ktorý píše články na svoj blog a robí to iba z vlastnej radosti a toho, že ho to baví. Blogujem však už nejaký ten piatok, a preto viem, ako spolupráce fungujú a čo obnášajú.


Keď som začala blogovať, písal sa rok 2011/2012. Bola som ôsmačka na základnej škole a písala som len preto, lebo ma to ťahalo a bavilo. Chcela som dať do internetového sveta svoje myšlienky a názory. V tomto čase som o spoluprácach nič nevedela. Neskôr som sa dozvedela len zopár informácií, no od tohto sveta som bola odstrihnutá ešte zopár mesiacov (ak nie rokov).
V tejto dobe nebol instagram tak populárny, ako je dnes. Počet jeho používateľov nebol ani zlomok z toho terajšieho a rovnako nefungovali ani slová ako influencer či instagramer.
V tejto dobe ste sa mohli stretnúť maximálne so slovami bloger alebo zriedkavo ambasádor nejakej značky. Blogeri sa idealizovali na platformách blogger, wordpress alebo iných a zakladali si stránky na facebooku, na ktoré väčšina neskôr kašľala (česť výnimkám).
Spolupráce väčšinou fungovali (a dodnes aj pri blogoch často takto fungujú) na princípe barterového obchodu. Bloger dostal oblečenie alebo balíček kozmetiky (prípadne iné výrobky) a značka či e-shop získali reklamu a nových zákazníkov práve vďaka dosahu blogera.

Tento typ spoluprác začal byť veľmi obľúbený, pretože značky pochopili, že ľudia začínajú byť odolní voči reklamám, ktorých boli v televízií a na internete kvantá. Sami si otestujte najbližšie pri pozeraní televízie, ako sledujete reklamy. Väčšina z nás buď odíde na tento čas od televízie preč, niektorí zapnú mobily a čeknú sociálne siete, ďalší zas prepnú na iný kanál a ja väčšinou stlmím zvuk a pustím si hudbu. Tí, ktorí aj reklamy zapnuté nechajú a náhodou ich pozerajú, väčšinou informácie filtrujú tak, že idú jedným uchom dnu a druhým von. Značky, e-shopy a spoločnosti si tak museli nájsť iný spôsob, ako sa predať a ako sa spromovať.
Sami si len predstavte. Komu uveríte viac v reklame na krémy? Modelke, ktorá má bezchybnú pleť aj bez mejkapu, nemá ani kilo navyše a strie ju obchádzajú veľkým oblúkom alebo babe, ktorá je úplne "bežná" ako vy, píše blog, chodí do práce či školy a raz za čas sa jej objaví na pleti nejaká vyrážka alebo má rovno akné? Myslím, že väčšina, a nemusí to byť len vedome, ale taktiež nevedome, uverí dievčaťu, ktoré píše blog.
Je to totižto človek, ktorý je úplne bežný ako vy sami, nie je to modelka, ktorá získava tisíce za módne prehliadky a robí "fotošútingy". Vo väčšine prípadov je to taktiež zákazníčka tejto značky, ktorá získala možnosť vyskúšať niečo, čo jej sadlo. Alebo jej to vôbec nesadlo, v článku napíše aké je to perfektné a získa za to nielen krém, ale možno aj peniaze. Tu potom skôr ide o čisté svedomie a to, ako sa správate k svojím čitateľom a sledovateľom.

Blogerky a blogeri si len žili svoje životy, písali blog, dostávali raz za čas nejaké tie balíčky, ktoré ich potešili, no rozhodne z toho žiť nemohli. Aspoň nie tu na Slovensku. V zahraničí sa však pomaly začínal rozmáhať zaujímavý trend, kedy prostredníctvom blogu (a následne aj youtubu) sa dalo skvelo zarábať. Živým príkladom tohto všetkého bola slávna Zoella, ktorá bola role model asi každej blogerky (ak nie aj blogera). Jej život bol (a myslím, že stále je) ako vystrihnutý z rozprávky. Robila to, čo ju bavilo a mala z toho naozaj skvelé peniaze.
Pomaly to však prišlo aj na Slovensko. Dnes existuje obrovské množstvo ľudí, ktorí sa živia práve instagramom, youtubom a inými sociálnymi sieťami. Získavajú peniaze práve vďaka reklamám a spoluprácam.

Možno si hovoríte, že tomu vplyvu od blogeriek neveríte, krútite hlavou a v mysli vám ide, akí ste odolní voči reklamám, ako na vás veľké značky nemajú a vy sa ovplyvniť nedáte. Pravda je však niekde inde a dokazuje to nielen niekoľko výskumov, ale aj samotný efekt tretej osoby, ktorý bol spomenutý už v roku 2003 a to v knihe Médiá a společnost, ktorá bola mojou bibliou v celom prvom ročníku na masmédiách a na psychológií medií. Efekt tretej osoby presne hovorí o nás ľuďoch a o tom, ako si myslíme, že na nás reklamy nijako nevplývajú. Teória znie tak, že pri vplyve médií uvažujeme v troch osobách a to na úrovni nás samých, na úrovni našej rodiny, priateľov, niekoho, kto je nám blízky a na úrovni človeka, ktorého nepoznáme. Na prvých dvoch úrovniach (my sami a blízky človek) si myslíme, že reklama nás nijako neovplyvňuje a sme voči nej imúnni, no na tretej úrovni (človeka, ktorého nepoznáme) si myslíme, že reklama tohto človeka neskutočne ovplyvní a má okamžité účinky (napr. spotrebiteľské chovanie). Inak povedané, klapky na očiach.
Ak vás tento efekt nepresvedčil, nedávno som čítala jednu štúdiu, ktorá odhalila, že reklamu u influencerov dokáže rozoznať len 1 dieťa z 10. U mnohých dospelých neboli štatistiky o nič vyššie. Samozrejme, niektorí influenceri dávajú jasne najavo spoluprácu prostredníctvom hashtagu #ad, no mnohí toto menšie objasnenie veľmi radi vynechávajú. A pritom stačí naťukať len tri symboly na klávesnici a svet by bol hneď o niečo obozretnejší.
A značky sú šťastné, že ľudia reagujú na influencerov a reklamy tak, ako reagujú. Aj napriek tomu, že si dnes mnohé známe tváre účtujú za reklamu ťažké tisíce, stále sa im to oplatí a v mnohých prípadoch sú sumy omnoho príjemnejšie ako tie, ktoré sú v televíziách.
Pýtate sa, či sú všetci ochotní dávať peniaze do reklám? Odpoveď je, áno. Aspoň väčšina áno. Nedávno som videla film "The Great Hack", vďaka ktorému som sa naučila ďalšie informácie so sveta sociálnych sietí a jedna vec, ktorá mi zarezonovala v ušiach bola: "Na reklamy (najčastejšie na facebooku) sme mali vyhradenú najväčšiu časť z budgetu." Do reklám sa dnes dáva neskutočne veľa peňazí, verte mi.
A fungujú? Ako hodinky.

Pred pár rokmi uzrelo svetlo sveta jedno video na youtube, kde nemenovaný influencer a youtuber hovoril o tom, koľko naozaj zarába. Ukazoval svoje štatistiky a zárobky, ukazoval celý monitor a vysvetľoval, ako to vlastne oni, ako influenceri a youtuberi majú. Na monitore ste mohli vidieť čiastky ako 800 alebo 1000 eur, čiže to neboli sumy, z ktorých by sa vám mala zatočiť hlava.
Myslím, že v takomto prípade niektorým prišlo daného youtubera až "ľúto". Chudák, tak sa natrápi s nakrúcaním, strihaním a robením videí a dostane za toto len takúto sumu?
Pravdu, ktorú však samotný chlapec nespomenul a taktiež ju mnohí ľudia nevedia je, že raz toľko (ak nie dva alebo trikrát) si zarobí na krásnej sociálnej sieti s názvom Instagram.
Aj napriek tomu, že dnes si môžete videami plnými reklám na youtube zarobiť, Instagram vedie a poskytuje omnoho vyššie zárobky. Predsa len, veľké množstvo influencerov dnes funguje len na Instagrame.

A preto, sledujte svojich obľúbených blogerov, influencerov a známe tváre na instagrame, no dávajte si pozor a buďte obozretní. Mnohokrát sa objavuje na fotografiách veľa promovaných vecí (často vo forme product placement), ktoré vás ovplyvňujú tak, že to ani sami neviete.

12 komentárov :

  1. Reklamy jsou pro firmy důležité. A s tou televizí máš pravdu, já vždy přepínám jinam. :-)
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne, reklamy sa dnes stali až príliš dôležitými a všetko je na nich skoro postavené.. :)

      Odstrániť
  2. Je to škoda, že teď je vše postavené na reklamách a hodně lidí dělá instagram a blog jen pro peníze .. mě už postupně takoví lidé odrazují a mám mnohem raději ty reálné, kteří sice mají méně sledujících, ale jsou příjemní a jsou sami sebou :) ale zas každý je jiný, tak neházím všechny do jednoho pytle :) s těmi reklamami v televizi máš přavdu, já je úplně ignoruji :)
    MyGoldenMind

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne ako hovoríš, niektorí ľudia majú blog len pre peniaze, čo je škoda.. vidno to následne na celom blogu.

      Odstrániť
  3. Toto je naozaj veľmi zaujímavý článok. Telka sa pomaly už ani nedá pozerať a instagram je tohoto už tiež plný. :/

    Blog of Sunflower ♥

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zarazila ma veta: "Na monitore ste mohli vidieť čiastky ako 800 alebo 1000 eur, čiže to neboli sumy, z ktorých by sa vám mala zatočiť hlava.Myslím, že v takomto prípade niektorým prišlo daného youtubera až "ľúto". Chudák, tak sa natrápi s nakrúcaním, strihaním a robením videí a dostane za toto len takúto sumu?"

    Neviem vobec o akeho youtube ide, no vzhladom na to, ze priemerna mzda na Slovensku za rok 2018 bola 1013 €, tak nemam pocit, ze ide o male sumy a ze by youtubera mal niekto lutovat kvoli nizkemu zarobku.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Samozrejme, je to veľká čiastka pri porovnaní s priemernou mzdou, no myslela som to v porovnaní s inými youtubermi či influencermi (ktorí si účtujú na Slovensku približne 500 Eur za jeden príspevok). V tomto prípade by sa jeho príjmy rovnali približne priemernej mzde bežného občana na Slovensku.
      Pravdou však je, že väčšina z nich zarába omnoho vyššie sumy, čo však v danom videu už spomenuté nebolo a daný človek len chcel poukázať na to, že hejty, ktoré na jeho osobu idú v tej forme, že zarába "ťažké tisíce" nie sú pravdivé, pričom tak trochu sú.

      Odstrániť
  5. Nevadí mi, když má influencer reklamy s produkty, které má rád, které opravdu používá. Potom jsou tu ale někteří, kteří vezmou cokoliv, přitom jim to nehraje do kontentu. :X Hezky napsaný článek. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. To je skvělý článek!:) Co se týče blogových spoluprácí, tak ty mi nevadí. Takzvané influencery na Instagramu ale nemám ráda, protože poslední dobou je influencer každá druhá holka. Řekla bych, že spoustě z nich se ty doporučení také nedají věřit.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zlý kredit, dobre !! 100% akceptácia pre okamžité pôžičky, získanie ponuky do 24 hodín
    Získajte osobnú pôžičku od 8 000 GBP do 80 000 000 USD, 3,0%
    úroková miera Naše pôžičky sú dobre poistené a maximálna bezpečnosť je naša
    prioritou, ste finančne stlačení?
    Hľadáte prostriedky na splácanie pôžičiek a dlhov?
    Hľadáte financovanie na začatie podnikania?
    Potrebujete súkromné alebo firemné pôžičky na rôzne účely?
    Hľadáte pôžičky na veľké projekty?
    Hľadáte prostriedky na rôzne ďalšie procesy?
    Poznámka: Ponúkame nasledujúce pôžičky pre jednotlivcov
    * Komerčné pôžičky.
    * Osobné pôžičky.
    * Obchodné pôžičky.
    * Investičné pôžičky.
    * Rozvojové pôžičky.
    * Pôžičky na nákup.
    * Stavebné úvery.
    * Úvery pre spoločnosti a mnoho ďalších:
    a oveľa viac pri úrokovej sadzbe 3%;
    e-mail: ako sa prihlásiť?
    Pre viac informácií kontaktujte pls: Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť