SOCIAL MEDIA

about journalism

7. mája 2019
Nedávno som čítala jeden článok, kde sa objavilo pár otázok ohľadom žurnalistiky. Bol to taký ten typ článku, kde máte nabrať inšpiráciu, o čom písať a na čo sa zamerať. Sekcia s otázkami ohľadom žurnalistiky ma zaujala, a preto som si hovorila, že by som sa práve na tie zamerala. Následne som si niektoré z nich odpovedala a odpovede vám v tomto článku nejako zodpoviem.

Na začiatok je ale dobré vedieť, že aj napriek tomu, že som len teraz začala študovať prvý rok na žurnalistike, píšem a pracujem v tomto "odbore" už približne štyri roky. Nejakú tú skúsenosť už predsa len mám a za tie roky som si vypočula od ľudí zaujímavé predsudky a veci, ktoré voči žurnalistom, redaktorom, či voči ľuďom, ktorí píšu, majú ostatní ľudia.
Poďme teda na to!

Je žurnalistika "umierajúca" práca alebo práve naopak, rozvíjajúca sa stále ďalej? 
Dlhšie som uvažovala nad touto otázkou, pretože taká tá "klasická" žurnalistika, ktorá bola v minulosti, sa podľa mňa, pomaly vytráca. Pod pojmom "klasická" by ste si mali vziať človeka, ktorý niekde sedí a píše články pre noviny, ktoré nasledujúci deň, týždeň alebo mesiac vyjdú. Takáto žurnalistika v skutočnosti pomaly odchádza a to najmä z dôvodu internetu a internetových webov. Ľudia už nekupujú noviny ako niekedy.
Na druhej strane, sa však žurnalistika rozširuje a rozvíja sa ďalej. Posúva svoje hranice a vďaka internetu sa globálne spája. Ponúka tak omnoho väčšiu možnosť písania. Človek sa tak nemusí zaoberať len módou a kozmetikou, ale pre iný web môže písať o ekológií a pre ďalší nejaké skôr mužské témy. Je to omnoho jednoduchšie.
Žurnalistika však rozhodne neumiera. Vždy bude potreba ľudí, ktorí vedia napísať niečo zaujímavé, niečo od srdca.

Je žurnalistika prácou, ktorú môžu ľudia rešpektovať či obdivovať? 
Ja si svoju prácu vážim a som na ňu hrdá. Keď sa ma niekto opýta, čo robím, vždy rada o svojej práci rozprávam. Ľudí to aj zaujíma, a preto si ma radi vypočujú. Existuje však aj taká skupina ľudí, ktorí túto prácu hania a okamžite ma nazývajú diablom, ktorý rozširuje tie najhoršie veci na svete. Už od minulosti existovali takíto ľudia. Takí, ktorí si mysleli, že žurnalistika a novinári sú zlo, ktoré je proti Bohu. Dodnes takáto skupina ľudí existuje, no v dnešnej dobe je to o niečo miernejšie.
Keď sa rozprávate s takýmto človekom, vo väčšine prípadov títo ľudia netušia, o čom je žurnalistika. Netušia, že sa delí na niekoľko rôznych podskupín a nie všetci sme tie "špiny", ktoré hádžu ostatnú špinu na známych ľudí.
Presne tak, bulvár je to, kam ma takíto ľudia skoro vždy zaradia. Keď si nenechajú vysvetliť, že ja nepíšem články, ktoré si vymýšľajú na ostatných ľudí nejaké tie veci. Že od toho si držím naozaj veľký odstup a sama som proti takejto žurnalistike. Že ja osobne píšem články, ktoré majú pomôcť zlepšiť naše rozhodnutia v živote, zlepšiť našu planétu a spoločnosť a takisto chcem ponúkať články, ktoré majú hlavu a pätu.

V dnešnej dobe môže byť "žurnalistom či novinárom" úplne každý. Je to dobrá alebo zlá vec? 
Presne toto je jednou z horších vecí, ktoré som už dávnejšie pochopila. Na to, aby sa mohol človek nazvať žurnalistom alebo novinárom nepotrebuje vyštudovať žurnalistiku, to fakt nie. Stačí však, keď vie dobre písať. A to veľa ľudí, ktorí píšu v dnešnej dobe články, nevie. Občas mi to príde až smutné, pretože aj takíto ľudia reprezentujú túto prácu.
Základom dobrého článku je hlavne perfektná gramatika, správny slovosled, dobrá štylistika a čiarky. Fakt, v čiarkach robím ešte aj ja stále chyby a to mám tento semester syntax, na ktorej sa drvíme, ako ich správne používať. Je to naozaj zabijak. Práve preto, keď čítam nejaký článok, na známejších platformách, ktoré majú niekoľko tisíc sledovateľov a čitateľov, a sú tam úplne začiatočnícke chyby, len krútim hlavou.
Odpoveď na moju otázku je, nie každý môže byť v dnešnej dobe žurnalistom či novinárom. Samozrejme, každý sa tak môže nazvať. Môže sa tak nazvať moja sestra, ktorá články nepíše a napísala len pár sem na blog, môže sa tak nazvať môj otec, ktorý má od žurnalistiky na míle ďaleko, no je to len osobné pomenovanie. To, že vám niečo ako novinár či žurnalista prischne automaticky, si musíte zaslúžiť. A o to sa ja usilujem každý jeden deň.

Čo je základným pravidlom, ktoré by mal každý novinár dodržiavať? 
Overovanie zdrojov. Je to základné pravidlo, ktoré by mal dodržiavať každý novinár, no niekedy sa stáva, že sa človeku nechce a zdroje si neoverí. Na internete sa všetko veľmi jednoducho rozšíri, a preto je dôležité, overiť si, či to, čo idem písať, je skutočne pravdivé a či to nie je len nejaký výmysel, ktorý zbúchal nejaký človek doma z nudy.
Aké črty by mal mať správny novinár? 
Novinár by mal byť otvorený úplne všetkým informáciám a mal by sa neustále vzdelávať. Veľmi dôležité je byť objektívny. To nám v zimnom semestri doslova tĺkli do hláv. Ak nepíšete články na svoj blog alebo nejaké názorové články, v ktorých by ste mali vyjadriť svoj názor, je dôležité byť objektívnym, aby si čitateľ mohol vytvoriť svoj vlastný názor na celú situáciu.
Novinár by mal vedieť napísať všetky druhy tém, aj také, o ktorých sám nevie. Takéto témy je dôležité naštudovať si a prečítať si o nich niečo viac. Osobne som napríklad napísala už niekoľko článkov na tému Game Of Thrones, pričom som nevidela ani jednu časť. Na internete však dnes nájdete naozaj všetky témy.


Toto je pár otázok, ktoré som z článku vytiahla a zaujali ma. Snáď niekomu v niečom pomohli a ozrejmili mu túto prácu :)

1 komentár :