SOCIAL MEDIA

bad grammar

21. apríla 2020
Som človek, ktorý je pri nakupovaní na internete veľmi nedôverčivý. Viem totižto, ako veľa vecí funguje - či už na sociálnych sieťach alebo bežne na webstránkach. Že dobrý copywriter vám vie urobiť naozaj perfektnú stránku a všetky produkty vychváliť aj keď sú úplne otrasné. Preto už na prvý pohľad často viem, že e-shop vyzerá nedôveryhodne alebo tak, že by som si od neho jednoducho kúpiť nič nemala.

Takéto znaky sú napríklad pri používaní fotografií z iných e-shopov, nekvalitných fotografií, čudne nízkych cien za nejaký drahší alebo značkový výrobok a podobne. Nedávno sa mojej drahej sestre podarilo objednať nejakú strašnú blbosť zo scam obchodu, ktorý predáva nekvalitné veci z Ebay. Preto som jej dala jednu radu - aby vždy pred nakupovaním išla za mnou. Stačilo totižto názov tohto e-shopu zadať do internetového vyhľadávaču a vyskočilo asi 5 odkazov na Modrého Koníka (aspoň v niečom je dobrý), kde si ľudia radili, že je to čistý podvod. A fakt bol. Mojej sestre prišla nekvalitná bunda v plne inej veľkosti, farbe a materiáli ako si objednala. Dovolať sa do takéhoto obchodu alebo sa s nimi nejako dohodnúť je nemožné.

Myslím, že takýto skener na e-shopy som si vytvorila po tom, ako s nimi pracujem na dennej báze už niekoľko rokov. Prvých zopár rokov to bolo prostredníctvom spoluprác na blog, kedy som získala skúsenosť, že nie vždy mi prišlo pri barterovej spolupráci niečo kvalitné. Následne ďalších zopár rokov, kedy s e-shopmi pracujem, že im vypĺňam rôzne magazíny a blogy (ako časť mojej pracovnej náplne). A vtedy pochopíte, že nie všetko, čo píšete, sa tak úplne zhoduje s realitou. Ale o tom som hovoriť nechcela.

Ide o to, že ja som človek, ktorý na internete nakupuje vkuse. Za posledných 5 rokov som si v kamennom obchode kúpila fakt len nutné veci, ktoré som potrebovala okamžite. Najčastejšie sú to nohavice, ktoré si musím vyskúšať a len málokedy sa trafím, keď si ich objednávam online. Inak úplne všetko objednávam. Som totižto alergická na obrovské množstvo ľudí v obchode alebo na regále plné oblečenia, v ktorých sa musím prehrabávať a hľadať to, čo potrebujem. Väčšinou som nič nenašla a odišla som domov sklamaná. Nie som totižto ten typ človeka, na ktorého by sedeli tie marketingové ťahy v zmysle "hlavné veci dáme úplne dozadu, aby človek, ktorý ich hľadá, prešiel celý obchod a nakúpil všetko okrem tej danej veci," (živý príklad Tesco a jeho pečivo, ktoré sa minimálne v Nitre nachádza na samom konci predajne a kým prídem k nemu mám denný počet krokov (10 000) splnený na polovicu - preháňam, ale chápeme sa). Väčšinou so slúchadlami v ušiach prejdem na samý koniec predajne, zistím, že nič nemajú a odídem. A tak teda nakupujem online, kde si položky dávam do obľúbených, niekoľko dní ich nechám odležať a po dvoch dňoch väčšinu z nich vždy povyhadzujem a to hlavné kúpim. Nakupovanie je však vo väčšine prípadov omnoho jednoduchšie, pretože si pomocou filtrov vždy vyberiem to, čo chcem.
ALE.
Aby som sa KONEČNE dostala k tomu, čo som vlastne chcela, pretože v mojej hlave mám asi 300 tisíc tabov otvorených, moje myšlienky sú neskutočne rozkonárené a napísala by som vám asi o všetkom, len nie o tom hlavnom. Hlavná myšlienka tohto článku je tá, čo ma ešte, okrem spomenutých, vie totálne odradiť od nákupu.
A tým je zlá gramatika.
Áno, viem. Asi krútite hlavou. Tej mojej gramatiky máte plné zuby, všade vidíte, ako na ňu nakladám, ale. Mňa neskutočne vie odradiť nákup na ktoromkoľvek e-shope, keď vidím otrasnú gramatiku. Nedávno som sa s tým stretla. Písala som článok pre jeden nemenovaný portál, kde som spomínala jeden nemenovaný e-shop. Poprechádzala som si ten e-shop, aby som vlastne vedela, čo ponúka. Predával nejaké pekné kryty na mobil a iné príslušenstvo. Bol fakt veľmi pekne graficky spracovaný. Bolo vidno, že majiteľ si na tom dal záležať.
No potom to prišlo.
Neviem, či majiteľ nie je Slovák alebo čo, ale väčšina produktov bola akoby preložená Google Translátorom. A tie, ktoré by aj boli napísané dobre, mali more gramatických chýb. Zamenené íčka, totálny ignor vybraných slov a podobne.

Nedávno sa mi pod jedným článkom, kde som nakladala na gramatiku, objavil komentár, v zmysle: "Nie každý je na gramatiku nadaný a nie pre každého je to stredobod života."
Okay, ja to beriem. Keď nevie základné princípy gramatiky murár, IT technik alebo kuchár, je mi to úplne jedno. ALE, keď robím prácu, kde píšem texty na verejné miesta - to znamená e-shopy, weby, bannery, bilboardy a podobné veci, tak pravdepodobne by som tú gramatiku mal ovládať, no nie? Tak ako murár vie niečo o stavaní domov a veciach, ktoré používa, ako kuchár vie technologický postup prípravy jedla a ako ITčkár vie, ako urobiť nejaké programátorské veci, ta copywriter/social media specialist a podobne, by mal vedieť gramatiku. A keď ju nevie alebo ho to nebaví, tak nech to nerobí a neberie prácu niekomu inému, kto to v skutočnosti VIE.

Zas som sa dostala tam, kde som nechcela. Ale, aspoň som sa vyjadrila k tomu, čo som potrebovala. Samozrejme, občas sa stane, že niekto spraví menšiu alebo väčšiu chybu. Je to bežná vec. Ale, v prípade tohto e-shopu to rozhodne nebola jedna menšia chyba.

A čo vy? Čo vás vie odradiť od nakupovania?

7 komentárov :

  1. Super článek. Většinou se snažím nakupovat z ověřených eshopů, ale když už narazím na nějaký nový odradí mě vždycky špatný design stránky, který vypadá nevěrohodně a pak takové ty obrovské, nereálné slevy. Na eshop se špatnou gramatikou jsem ještě nenarazila, ale myslím, že by mě to taky odradilo, je to podobné jako s tou grafikou - vypadá to neprofesionálně.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Väčšinou nakupujem len zo stránok, ktoré poznám alebo mi o nich niekto hovoril. Videla som už veľa stránok, ktorých výzor ma nezaujal. Boli spravené tak... neprofesionálne, keď som na niečo klikla prehodilo ma to úplne inde a pod. z tých som hneď odchádzala,no nikdy som si nevšímala gramatiku :D
    leekralovaa

    OdpovedaťOdstrániť
  3. I always prefer shopping in a physical store (because I can try things on/touch it/see it) but sometimes online shopping is the only option. It is definitely important to be thoughtful of the websites you choose! Thank you for this.
    the creation of beauty is art.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mluvíš mi přímo z duše! Člověk na takové pozici by měl tyhle základy ovládat právě proto, aby to neodrazovalo zákazníky. Dojem dělá hodně... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Absolútne súhlasím. Gramatika dokáže pokaziť dobrý dojem raz dva. Ani mne sa nepáči, keď obchody používajú Google Translator pre popisy svojho tovaru. Ale ešte viac mi bije do oka, keď nachádzam tvrdky a iné vážne chyby na blogoch. Vadí mi aj nespisovná reč v televízii. Alebo keď české obchody s pobočkami na Slovensku používajú v slovenských prekladoch české slová. Napr. slová ako parfém, sprchový gél, deodorant, mýdlo... Kedysi sme museli mať doma množstvo slovníkov. Keď sme si potrebovali niečo overiť, museli sme v nich listovať a stálo nás to more času. Ale teraz je už všetko online a hľadaný výraz máme zobrazený za pár sekúnd. Tak nechápem, prečo niektorí ľudia do toho slovníka občas nepozrú a neskontrolujú si pravopis. Každý robí chyby. Aj ja sa občas pomýlim. Ale keď raz človek neovláda gramatiku a ani sa ju nemieni naučiť, nemal by písať. Mal by si hľadať inú prácu.

    OdpovedaťOdstrániť